home o nás filmový archív
 
 oficiálne dokumenty
 filmový archív
 dokumentácia
 knižnica
 mediatéka
 edičné oddelenie
 fimové podujatia
 informatika
 OPIS
 kultúrny kontaktný bod
 rada SFÚ
 kontakty
 AIC
 MEDIA Desk
 mesačník FiLM.SK
 filmová databáza
 INFOLINKA
 FAKTÚRY
 OBJEDNÁVKY
Filmy pre filmové kluby
Evanjelium sv. Matúša
Monopol: neobmedzený
Il Vangelo secondo Matteo, Taliansko, 1964, čb, titulky, 127 min.

Réžia: Pier Paolo Pasolini
Scenár: Pier Paolo Pasolini
Kamera: Tonino Delli Colli
Hudba: Johann Sebastian Bach, Wolfgang Amadeus Mozart, Sergej Prokofjev, Anton Weber a ďalší.
Hrajú: Enrique Irazoqui (Kristus – hovorí Enrico Maria Salerno), Margherita Carusová (Mária), Susanna Pasoliniová (Mária), Marcello Morante (Jozef), Mario Socrate (Ján Krstiteľ) a ďalší.


Pasoliniho neorealistický štýl jeho prvých diel (Accatone, Mamma Roma, Tvaroh), drasticky analyzujúcich svet veľkomestskej chudoby, je zjavný aj v tomto filme, nakrútenom s prísnou prostotou a čistotou historického koloritu. Pre režiséra nie sú prvoradé peripetie biblického sujetu či biblické podobenstvá, ale vrúcne kázania prudkého, nezmieriteľného a odvážneho Krista, ktorý sa ako osamelý „revolucionár“ snaží vzbudiť ducha odporu v utlačenej, ustrašenej mase otrokov, ale neuspeje. Starobylá Judea tu nie je zobrazená ako legenda; vyprahnutá zem, úbohé chatrče pastierov a kamenný palác ohromujú svojou prvotnou divokosťou. Kristus je nad tento úbohý svet povznesený, je to človek, prichádzajúci v roztrhanom plášti a sandáloch na zaprášených nohách napraviť svet plný predsudkov, krvi a strachu. Pasolini preniesol rozprávanie do chudobnej talianskej Kalábrie a Lukánie, apoštolov obliekol do roztrhaných šiat sicílskych rybárov, farizejom nasadil kardinálske klobúky. Použitím dokumentarizujúceho štýlu, ručnej dynamickej kamery, nehercov a súčasných odevov ukazuje neveriaci Krista ako živú, skoro súčasnú postavu. V hudobnej rovine a obrazovej kompozícii cituje mýtus a prirovnávaním sprítomňuje a mýtizuje „realitu“. Podnetný pokus o vytvorenie bezprostredného obrazu mravnej krásy asketicky čistou čiernobielou tonalitou, zdôraznenou znakovým použitím ticha, detailov tvárí a línie krajiny, smeruje okrem iného k otázke o schopnosti kresťanského učenia poskytnúť súčasnému človeku odolnosť voči existenciálnym krízam modernej doby.



Distribúciu a programovanie uvedených filmov zabezpečuje
Asociácia slovenských filmových klubov.

Tel.: +421 2 5273 3213
Tel./fax: +421 2 5292 5533
e-mail: asfk@stonline.sk
homepage:www.asfk.sk



 home