Il
Vangelo secondo Matteo, Taliansko, 1964, čb, titulky,
127 min. |
|
Réžia:
Pier Paolo Pasolini
Scenár: Pier Paolo Pasolini
Kamera: Tonino Delli Colli
Hudba: Johann Sebastian Bach,
Wolfgang Amadeus Mozart, Sergej Prokofjev, Anton
Weber a ďalší.
Hrajú: Enrique Irazoqui (Kristus
– hovorí Enrico Maria Salerno), Margherita Carusová
(Mária), Susanna Pasoliniová (Mária), Marcello
Morante (Jozef), Mario Socrate (Ján Krstiteľ)
a ďalší. |
|
Pasoliniho neorealistický štýl jeho prvých diel
(Accatone, Mamma Roma, Tvaroh), drasticky analyzujúcich
svet veľkomestskej chudoby, je zjavný aj v tomto filme,
nakrútenom s prísnou prostotou a čistotou historického
koloritu. Pre režiséra nie sú prvoradé peripetie biblického
sujetu či biblické podobenstvá, ale vrúcne kázania prudkého,
nezmieriteľného a odvážneho Krista, ktorý sa ako osamelý
„revolucionár“ snaží vzbudiť ducha odporu v utlačenej,
ustrašenej mase otrokov, ale neuspeje. Starobylá Judea
tu nie je zobrazená ako legenda; vyprahnutá zem, úbohé
chatrče pastierov a kamenný palác ohromujú svojou prvotnou
divokosťou. Kristus je nad tento úbohý svet povznesený,
je to človek, prichádzajúci v roztrhanom plášti a sandáloch
na zaprášených nohách napraviť svet plný predsudkov,
krvi a strachu. Pasolini preniesol rozprávanie do chudobnej
talianskej Kalábrie a Lukánie, apoštolov obliekol do
roztrhaných šiat sicílskych rybárov, farizejom nasadil
kardinálske klobúky. Použitím dokumentarizujúceho štýlu,
ručnej dynamickej kamery, nehercov a súčasných odevov
ukazuje neveriaci Krista ako živú, skoro súčasnú postavu.
V hudobnej rovine a obrazovej kompozícii cituje mýtus
a prirovnávaním sprítomňuje a mýtizuje „realitu“. Podnetný
pokus o vytvorenie bezprostredného obrazu mravnej krásy
asketicky čistou čiernobielou tonalitou, zdôraznenou
znakovým použitím ticha, detailov tvárí a línie krajiny,
smeruje okrem iného k otázke o schopnosti kresťanského
učenia poskytnúť súčasnému človeku odolnosť voči existenciálnym
krízam modernej doby.
|